مزایای کوکوپیت :

  کوکوپیت بستری خوب برای کاشت گیاه می باشد که مزایا ومعایبی دارد که به انها پرداخته می شود .

مزایای کوکوپیت : 

 ۱- جذب بالای آب : 

     بافت کوکوپیت به گونه ای است که آب زیادی را به خود جذب میکند و آب را در خود نگه می دارد و در این خصوص در مصرف آب صرفه جویی می شود . این خصوصیت کوکوپیت به رشد گیاه کمک می کند عمل کوکوپیت

همانند یک اسفنج است که آب را به خود جذب کرده و نم و رطوبت لازم برای گیاه تهیه می کند در نتیجه کوکوپیت برای گیاهانی که به ابیاری زیاد احتیاج دارند ویا کشت هیدروپونیک مناسب وعالی است .

۲- ماندگاری بالای کوکوپیت :

     از مزیت های دیگر کوکوپیت نسبت به بسترهای کشت دیگر دوام و ماندگاری بالای آن است بطوریکه بطور تقریبی می توان گفت که حداکثر ماندگاری آن ۱۰ سال وحداقل آن ۴ سال می توان درنظر گرفت .

۳-تهویه مناسب وتخلخل خاک :

  بافت کوکوپیت بدلیل تخلخل که دارد تهویه خوبی بوده وخاک وبستر کشت سفت وفشرده نمی باشد وحتی به هنگام اشباع شدن از اب نیز دارای تخلخل هوایی خوبی دارد که در این مورد نیز یکی از مزیتهای خوب کوکوپیت می توانیم نام ببریم .

۴_ حفظ محیط زیست :

استفاده از کوکوپیت به حفظ وسلامت محیط زیست هم کمک  شایانی می کند ودر برابر انواع علف هرز وقارچ وباکتری مقاوم می باشد .

۵-  عاری از آفت و بیماری :

  مزیت دیگر کوکوپیت فاقد هرگونه آفت بیماری وعلفهای هرز می باشد . الیاف نارگیل با خاک تماس نداشته و در بالای در خت همراه میوه نارگیل است به همین دلیل فاقد هر گونه آفت وبیماری مربوطه است .

۶- رشد سریع ریشه گیاه وجوانه :

بدلیل بافت کوکوپیت والیاف نارگیل رشد ریشه گیاه ویا جوانه بسرعت صورت می گیرد زیرا هوادهی به ریشه بهتر صورت می پذیرد . به همین دلیل زمان جوانه زدن پایین امده وهمچنین انواع بذر وقلمه ها به خوبی در این خاک رشد می کنند  

۷- داشتن ph مناسب وعالی برای رشد گیاه :

بیشتر گیاهان به ph محدوده ۶/۵تا ۵/۶ نیاز دارند و ph کوکوپیت برای گیاه مناسب وعالی می باشد زیرا مواد غذایی به سادگی به ریشه انتقال پیدا می کند . خاک کوکوپیت ph خنثی تا کمی اسیدی دارد .

۸- عملکرد بهتر در تولید محصول :

با استفاده از این بستر کشت وزهکشی خشک به جای صرف زمان برای پیدا کردن غذا بیشتر وسریعتر رشد کرده ومحصول بهتری به دست می اید 

۹-  استفاده مجدد از کوکوپیت :

از مزیت های دیگر کوکوپیت استفاده مجدد از کوکوپیت است شما می توانید کوکوپیت استفاده شده را ضد عفونی کرده ودوباره از آناستفاده نمود .

فشرده وسفت بودن خاک آسیب جدی به گیاه وارد می کند ومانع رسیدن آب وهوای مناسب به ریشه گیاه می شود و از طرفی بعضی از گیاهان نیازمند خاک مرطوب هستند برای این مشکل افزودن مواد مناسب به خاک می باشد که بهترین گزینه برای این امر کوکوپیت می باشد کوکوپیت  بسیار سبک می باشد وافزودن آن به خاک باعث افزایش تخلخل خاک می شود خصوصیت دیگر کوکوپیت جذب بالای آب توسط کوکوپیت می باشد این عمل باعث می شود که تا خاک گیاه برای مدت زمان بیشتری رطوبت خود را نگه دارد .